Huisstijl is een verzamelnaam voor verschillende vormen van communicatie. De bekendste vormen zijn wel het logo, visitekaartje en briefpapier. Maar een huisstijl bevat veel meer uitingen, zoals brochures, belettering, fotografie, website, teksten, kleuren en kleding. Al die onderdelen vormen samen de manier waarop anderen de onderneming herkennen: de corporate identity.
Voordat je begint aan een huisstijl
Een huisstijl heeft te maken met de presentatie en communicatie van jouw onderneming. Je wil jouw product ook graag in een mooie doos i.p.v. een plastic zak en als je de telefoon opneemt, zeg je ook niet ‘Hoi, wie is daar?‘. Dit zijn de manieren waarop je verteld hoe jouw onderneming in elkaar zit: de corporate identity.
Hoe klanten jouw onderneming zien is van belang voor het succes. De klant moet zich herkennen in jouw dienst of product. Je hebt dus een identiteit nodig die past bij dat gevoel. Als je identiteit niet klopt bij jouw plan, zend je ook het verkeerde signaal naar jouw mogelijke klanten.
Om er voor te zorgen dat dit goed gaat, kun je samen met een grafisch ontwerper aan tafel om hiermee een start te maken. De ontwerper zal adviseren en een plan opzetten voor het ontwikkelen van jouw corporate identity (huisstijl).
Je moet enkele zaken duidelijk maken aan de ontwerper. Denk daarbij aan o.a.:
- Wie de doelgroep is
- Hoe je die doelgroep aan wil spreken (tone of voice)
- Wat de onderneming onderscheidend maakt van de concurrentie
- De marktpositie
- De visie en missie van de onderneming
Vragen die veelal beantwoordt worden in het business- of communicatieplan.
Ontwikkeling en ontwerp
Bij het ontwikkelen van de huisstijl wordt bepaald hoe alle elementen op elkaar aansluiten. Consistentie is namelijk van groot belang binnen een huisstijl. Er worden daarom huisstijl regels opgesteld. Bij de oplevering worden deze regels verzameld in een ‘huisstijl gids’ of ‘huisstijl boek’. Als de huisstijl eenmaal klaar is, kun je er jaren mee vooruit.
Als de huisstijl in de loop van de jaren wordt uitgebreid, dan is dat op basis van deze regels. De uitbreiding wordt dan vaak ook opgenomen in het huisstijl boek. Zo zorg je er voor dat elke uiting consistent blijft. Het is dan ook verstandig om de huisstijl bewaking bij de ontwerper neer te leggen of intern bij de afdeling PR en Communicatie.
Huisstijl aanpassen
Als je al een huisstijl hebt kan het nodig zijn deze op een bepaald moment te herzien of aan te laten passen. Dit gebeurd veelal bij een uitbreiding of wijziging van de activiteiten, een fusie of bij een naamswijziging. De bestaande huisstijl wordt dan door de ontwerper herzien. De bestaande elementen kunnen dan passend gemaakt worden bij de nieuwe vorm van de onderneming. In het uiterste geval kan het nodig zijn de gehele huisstijl opnieuw te ontwikkelen.
Briefing
Voordat het ontwerp proces wordt gestart, moet de ontwerper goed worden voorgelicht over de probleemstelling. Een duidelijke briefing is daarbij een ideaal hulpmiddel. De ontwerper kan zich zo optimaal voorbereiden op het ontwerp proces. Een briefing bestaat uit informatie over o.a.:
- Doelstelling
- Verwachtingen
- Technische specificaties
- Beschikbaar materiaal
- Werkwijze
- Oplevering
- Beschikbaar budget