Grote merken doen het al decenia: regelmatig aanpassen van de visuele identiteit. Toch is er nog steeds weerstand bij middelgrote en kleine ondernemingenom dit ook met regelmaat te doen (eens per 5 jaar). Wat ik in de praktijk hoor heeft dan vaak te maken met de materiele kosten die zo’n verandering met zich meebrengt. En dat is natuurlijk ook zo. Je moet de visitekaartjes, briefpapier, website en andere media aanpassen. Maar ook de belettering op auto’s en panden. Alles moet worden aangepast.
De reden van een update van de visuele identiteit is dan ook een zeer belangrijke keuze. We moeten ons goed realiseren wat de reden is en of dit een succesvol effect zal hebben op de lange termijn. In de meeste gevallen is hier dan ook goed over nagedacht. Toch merk ik ook dat het aanpassen van de visuele identiteit nog wel eens een ‘smaak’ gerelateerde keuze is. En soms wordt deze keuze zelfs gemaakt als een nieuwe manager of directeur aantreed, onder het mom: “Alles moet frisser; we gaan het helemaal anders doen…”. De vraag is of dit altijd slim is.
Bij de verandering van de visuele identiteit speelt de doelgroep de belangrijkste rol. Visuele identiteit, waarvan het logo de meest bekende vorm is, moet een heldere funtie hebben. Het vertelt een verhaal, geeft een sfeer, spreekt een doelgroep aan, is makkelijk te onthouden, is snel herkenbaar, enz. Het vertaald in één oogopslag waar de onderneming of organisatie voor staat en voor wie de diensten of producten wordt aangeboden. De visuele identiteit is het imago van het merk.
Bij het aanpassen van de visuele identiteit moeten we ons dus goed afvragen waarom de huidige identiteit niet meer voldoet. Het lastige is dat een bestaande identiteit al een herkenning heeft opgebouwd bij de huidige doelgroep. Als aan die doelgroep niks verandert, kun je je dus afvragen of aanpassen van de identiteit nodig is. Maar ook als de doelgroep gelijk is gebleven, kan de manier waarop ze communiceren en keuzes maken veranderen. En wat als de doelgroep wel hetzelfde blijft, maar de personen binnen die doelgroep wisselen. Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep bejaarden, vissers, sporters, vrouwen, babies of studenten van een universiteit. In de meeste gevallen zal de vraag die de doelgroep aan je steld gelijk blijven, maar de manier waarop die vraag gesteld wordt veranderen. Zelfs de wereld waarin vanalles verandert kan een oorzaak zijn dat je doelgroep intern dus ook verandert.
Met die verandering kan het goed zijn om met enige regelmaat kritisch te kijken naar de visuele identiteit. Past deze nog bij de tijd, media en communicatie waarin de doelgroep leeft. Als dat zo is, dan hoeft veranderig niet altijd plaats te vinden. Maar als dat wel het geval is, kan de identiteit op den duur niet meer aansluiten bij jouw doelgroep. Communiceren wordt dan steeds moeilijker. Je kunt zelfs je doelgroep gaan kwijtraken met teruglopende resultaten als gevolg. Kortom: up-to-date blijven is van belang, maar die het wel bewust.
Wil je weten of jouw identiteit nog past bij de doelgroep? We helpen je graag op weg. Maak een vrijblijvende afspraak of lees verder hoe de University of California het heeft aangepakt. Veel succes met je onderneming en eventueel opfrissen van de identiteit. Voor meer insiratie kun je natuurlijk ook in onze portfolio bladeren.
University of California verandering corporate identity
Een mooi voorbeeld daarvan is de keuze van de University of California. Zij hebben gezien dat de identiteit van de universiteit niet meer paste bij de belevingswereld van hun doelgroep. Binnen de doelgroep ‘studenten’ bleek de huidige identiteit te afstandelijk te zijn op basis van de manier waarop de huidige studenten leven en communiceren. Ook de media die gerbuikt wordt om te communiceren sloot niet meer aan op de bestaande identiteit.
Reden dus om, na een grondig onderzoek, de identiteit aan te passen. Uitdaging daarin was met name het overeind houden van specifieke herkenningsvormen, maar een totaal nieuw en modern passende identiteit te ontwikkelen.
De stappen die daarbij zijn gemaakt zijn in deze film goed gevisualiseerd.