Wat is het gevolg is van social media in ons dagelijks leven. We weten dat het een belangrijk deel uit maakt van hoe we met elkaar communiceren. Dat is op zich niks verkeerds, maar wat zien we van onze ‘vrienden’ en hoe heeft dat haar weerslag op hoe we ons voelen.

Minder geluk op Facebook

Volgens het onderzoek de Gotenburg Universiteit in Zweden is er een verband te leggen tussen ons zelfbeeld, geluk en het gebruik van social media. Daarbij is onderzoek gedaan tussen 335 mannen en 676 vrouwen. Wat de onderzoekers constateerden was dat de vrouwen op Facebook vooral over gevoelens en gedachten schreven. Vrouwen voelen zich daardoor vaak minder gelukkig in hun leven. Mannen zijn meer bezig met provoceren of ‘kritisch reageren’ op andermans berichten.

De belangrijkste reden van deze negatieve gevolgen voor het zelfbeeld, bleek hoofdzakelijk te liggen in het beeld dat de berichten schiepen voor de ontvanger. De meeste berichten gingen over goed nieuws, positieve en bijzondere gebeurtenissen. Het lijkt daarbij alsof je ‘vrienden’ gelukkiger zijn en meer bijzondere dingen doen of meemaken. Het zelfbeeld zou hierdoor aangetast kunnen worden, waardoor men zich ongelukkiger gaat voelen.

Naar mijn idee lijkt het zo meer op een wedstrijd: wie is gelukkigst. Je zou je dus onbewust qua geluk meten met het ‘virtuele’ geluk van je vrienden. In het bijhouden van je eigen profiel zul je dus je best doen om zo positief en gelukkig mogelijk naar voren te komen.

Gek genoeg worden negatieve berichten nog schaars gedeeld onder vrienden. Die berichten lijken we wat dat betreft liever in een select gezelschap van vrienden te delen en niet online. Maar betekent dit dan dat we alleen nog de negatieve berichten met elkaar delen in levende lijve?

Uit onderzoek blijkt dat jouw slechte berichten goed zijn voor het geluk van anderen. We hebben die slechte berichten als het ware nodig om ons eigen geluk te meten.

Meer geluk op Facebook

Aan de andere kant zou je kunnen verwachten dat het gebruik van Facebook (en andere social media platforms zoals Twitter en Pinterest) deel uit maken van het geluk van de gebruiker. Je legt hiermee de nadruk op de gelukkige momenten in je eigen leven. Door deze te delen met anderen, zou je denken dat dit zorgt voor een goed gevoel en een beter zelfbeeld van je eigen leven.

Aan de Universiteit van Cornell is hier onderzoek naar gedaan. Daaruit bleek dat mensen die op Facebook berichten plaatsten hier gelukkiger van worden. Dit kwam door de manier waarop mensen op berichten reageerden, in vergelijk met reacties op berichten buiten het eigen Facebook profiel (bijv. buiten de computer om). De reacties buiten ons Facebook profiel waren vaak negatiever. Dit zou te maken hebben met het feit dat zich binnen ons Facebook profiel hoofdzakelijk vrienden begeven. Door een betere verstandhouding met die vrienden, zouden we ons ook sneller gelukkig voelen.

Ik maak hier uit op dat we dus milder zijn bij reacties naar vrienden op Facebook en ‘eerlijker’ buiten die social media om. Wellicht heeft dit ook te maken met de manier waarop jij jezelf wil profileren bij het geven van een reactie op Facebook. Men zou je onaardiger kunnen gaan vinden als je negatief reageert. Een opbouwende kritiek geeft de lezer denk ik een positiever beeld van de schrijver… en dat is weer goed voor je eigen zelfbeeld, er van uitgaande dat die lezer positief reageert op jouw reactie.

Conclusie

Het is belangrijk in levende lijve met elkaar te blijven communiceren. Een glas wijn met je vrienden smaakt in het echt beter dan op een foto op Facebook. Daarnaast gebeurt er meer met je gevoel tijdens zo’n gebeurtenis dan dat je kunt beschrijven in een bericht. Maar het geeft wel een goed gevoel deze momenten op Facebook te delen met de ‘vrienden’ die er niet bij waren ;-)

Bronnen: