Veel ondernemers zetten social media in om nieuwe klanten online te benaderen. Je zou op basis van de verhalen geloven dat het werkt. Maar het kost veel tijd om het bij te houden. Na verloop van tijd kun je dit als een drempel gaan ervaren.

Social Media Trend 2012

In 2012 staan klanten centraal en worden ze veel via social media benadert. Hierdoor kan je klant zich directer uitlaten over jouw product of dienst; meer interactie dus. De vraag is natuurlijk wat je er als ondernemer mee kunt en of het meespeelt in het beeld in social media van jouw onderneming. Dit is goed voor de verbetering, maar kan ook negatief werken als je niet weet hoe je met bepaalde kritiek moet omgaan.

Het is echter niet bekend of jouw klant hier ook daadwerkelijk aan mee gaat doen. Er wordt niet altijd afgevraagd waar jouw klant echt behoefte aan heeft.

Effect van social media bij retailers

In het onderzoek van de eCommerce Foundation zijn ongeveer 250 online retailers gevraagd naar hun ervaringen. Hieruit blijkt dat 59% van de bezoekers via zoekmachines komt en ongeveer 4% via social media .

De bezoekers die via zoekmachines bij de retailer belanden (39%) behoren tot de grootste groep. De groep die gelijk de URL intikken (22%) is net iets groter dan de bezoeken via betaalde links (20%). Bezoek via een email is 6% (meer dan via social media).

Onderzoeksresultaat verdeling herkomst bezoekers online retail

Resultaten Benchmark (bron eCommerce Foundation)

Verklaring:

  • CPC (Cost Per Click) betaalde link of advertentie per klik
  • CPS (Cost Per Sale) betaalde link of advertentie per verkoop

Bezoekers verschillen per branche

De consumptie van informatie door bezoekers verschilt sterk per branche. Uit onderstaande diagram kun je opmaken dat bezoekers eerder op zoek zijn naar specifieke informatie. Hierdoor scoren specialistische ondernemingen ook hoger dan warenhuizen.

ecommerce benchmark conversie

eCommerce Benchmark Conversie (bron: Twinkle Magazine)

Conclusie:

Veel ondernemers vinden het lastig te bepalen welke media ingezet moet worden. Nu blijkt dat niet elke media optimaal werkt in elke branche. Laat je dus goed adviseren wat voor jouw onderneming werkt. De volgende stappen kunnen je daarbij helpen:

  • maak helder wat je belangrijkste producten of diensten zijn
  • onderzoek wie de doelgroep online is
  • onderzoek de verwachtingen van je bezoeker
  • bepaal hoe je de doelgroep online bedient

Bronnen: