Wat is nu goed is voor ons: veel keuze of beperkte keuze? Veel keuze geeft ons een gevoel van vrijheid. Beperkte keuze maakt ons het kiezen makkelijker. We zien dit in vrijwel alles om ons heen.

Keuzes en communicatie

Door de juiste informatie te bieden zal de ontvanger begrijpen waar de communicatie zich op richt. Door te bekijken waar de specifieke communicatie plaats vind, kan bepaald worden hoe de informatie moet worden overgebracht en in welke hoeveelheid.

Bij het communiceren van wat je te bieden hebt, worden veelal reclameborden ingezet (signing). Door een te veel aan keuzes, vervalt de functie van deze communicatievorm. Het is nu niet meer duidelijk wat de ondernemer ons wil vertellen. De hoeveelheid prikkels zorgen voor verminderde doeltreffendheid van alle informatie die te zien is.


(bron: Flickr Photostream)

Een ander voorbeeld is het menu van een fast food keten. Deze informatie kan goed worden vormgegeven en zo optimaal bij de ontvanger terecht komen. Voor het restaurant is het van belang alles te laten zien dat te koop is. De hoeveelheid gerechten geeft de bezoeker namelijk veel keuze.

De keerzijde is dat door de hoeveelheid keuze juist het kiezen moeilijk wordt. In zo’n geval zou je verwachten dat de bezoeker beter af is met een beperkte maar gerichte keuze. Door dit goed vorm te geven kan zo’n menu effectief werken. De bezoeker kan sneller de gewenste keuze maken en er een goed gevoel aan overhouden.

In ‘N Out limited menu
(bron: Smashing Magazine)

Barry Schwartz: The paradox of choice

Over keuzes en wat dit met mensen doet, gaf Barry Schwartz een interessante lezing tijdens één van de TED bijeenkomsten. Hij bestudeert de overeenkomt tussen economie en psychologie en beschrijft dit in zijn boek ‘The paradox of choice’.

“People choose not on the basis of what’s most important, but on what’s easiest to evaluate.”
– Barry Schwartz –


(bron: TED on Vimeo)

Bronnen: