Beeld vertelt een verhaal, versterkt je boodschap, zorgt voor een gevoel en het wordt ruim 600.000 keer sneller in ons brein opgenomen dan tekst. Beeld bereikt daarom een grotere groep mensen dan tekst. Op het internet is 90% van de informatie die we opslaan visueel en leest een bezoeker maar 20% van een pagina… Als je dus stopt met lezen bij deze zin, dan klopt bovenstaande. Voor de geïnteresseerden: scroll of swipe even voorbij het plaatje.
Er zijn grofweg twee soorten beeld: decoratief beeld en informatief beeld. Beide hebben een heel specifieke functie. Bij onjuist gebruik zal dit effect hebben op de waarde van de informatie die gecommuniceerd wordt.
Decoratief beeld
Beeld dat inspeelt op een gevoel noemen we decoratief beeld. Het kan een illustratie zijn, een achtergrond of een foto. Het vertelt ons niet echt iets, maar roept een gevoel op. Net als kleur en vorm, verwerkt ons brein het beeld en koppelt daar een gevoel aan. De functie van decoratief beeld kan dus het oproepen van een gevoel of het bepalen van een sfeer zijn.
Een foto van een sneeuwlandschap of een een wit strand zal je een gevoel van vakantie kunnen geven. Inhoudelijk heeft het geen waarde, maar het roept wel een gevoel op. Een decoratief beeld kan zelfs zo gekozen worden dat de sfeer aansluit bij het gewenste gevoel van je doelgroep. Op die manier breng je de kijker in een specifieke sfeer, waardoor de informatie die je brengt beter aansluit. Zo’n ‘frame’ wordt veel gebruikt in reclames.
Eenvoudig beeld speelt sneller in op het gevoel dan een complex beeld. Je kunt met een complex beeld een signaal geven dat je iets wil vertellen. Gebruik dus beeld dat rustig is, niet te veel elementen bevat en aansluit bij het gevoel dat je wil vergroten.
Informatief beeld
Informatieve beelden vertellen of versterken een verhaal. Ze visualiseren wat de inhoud van je informatie is en leggen de nadruk op de waarde van die informatie. Een goed beeld zorgt voor een snellere opname van de informatie. Het geeft de kijker als het ware een ‘samenvatting’ van de inhoud.
We zijn eerder in staat een beeld te analyseren dan een stuk tekst. Een juiste visualisatie maakt de inhoud helder en versterkt de boodschap.
Stock of eigen beeld
Op het internet zien we veel ‘stock-beeld’. Dit is beeld dat met een algemeen idee wordt gemaakt, maar niet een specifieke boodschap heeft. De fotograaf heeft geen opdracht of kader waarin de foto’s worden gemaakt. Daardoor is het stock-beeld erg algemeen.
Er zijn fotografen die stock-series maken. Hierin is de stijl en kleurstelling van het beeld gelijk. De variatie en het aanbod binnen één serie is vaak beperkt. Daarnaast mag iedereen het beeld gebruiken voor verschillende doelen. Je zult het beeld dus vaker terug gaan zien.
Een groot deel van stock-beeld is betaald en bij een aanzienlijk deel zijn auteursrechten van toepassing. Deze beelden komen minder vaak voor dan gratis stock-beeld, maar zijn nog steeds algemeen van aard. Veel gratis of gekocht beeld wordt gebruikt voor tijdelijke toepassingen, zoals berichten of campagnes. Afhankelijk van het gebruik en de rechten, is stock-beeld over het algemeen goedkoper dan eigen beeld.
Eigen beeld maak je zelf of laat je maken door een forograaf op basis van inhoud of een opdracht. De waarde van de informatie wordt in een ‘eigen’ beeld sterker omdat het specifiek aansluit bij de inhoud. Om consistentie in je beeld te houden, is een vaste fotograaf raadzaam. Deze bewaakt de stijl en kleurstelling in het beeld en je kunt makkelijk beeld bij laten maken als dat nodig is. Het eigen beeld wordt vaak exclusief gemaakt waardoor anderen het niet kunnen gebruiken. Dit vergroot de herkenbaarheid en de waarde van de informatie.
Conclusie
Beeld versterkt het gevoel en de inhoud van je verhaal. Kijkers zien op die manier waar informatie over gaat. Kies dus bewust het beeld dat daarbij past of, beter nog, laat het op maat maken. Zoek een optimale balans tussen het gebruik van decoratief en informatief beeld.Consistentie vergroot de waarde van de informatie en je merk. Wees spaarzaam, maar doelgericht met beeld.