Een CMS, kort voor Content Management Systeem, maakt het mogelijk je website zelf te beheren. Je kunt teksten toevoegen en aanpassen, maar ook pagina’s aanmaken of het opstarten van een Blog. De mogelijkheden zijn eindeloos, van eenvoudige website tot complexe webwinkel. Eigenlijk kan alles.

Voor veel ondernemers is het cruciaal een CMS te hebben. Dat scheelt in tijd, met name als er een tekst moet worden aangepast of als een nieuw product op de site geplaatst moet worden. Om te voorkomen dat de website beheerder (veelal de eigenaar/werknemer van de onderneming) verstand moet hebben van webcode, kan alles eenvoudig in een CMS worden geregeld.

Het CMS zorgt voor veel zaken die de beheerder niet ziet of hoeft te beheersen. Technische zaken meestal. Je kunt daarbij denken aan het aanmaken van pagina’s in code, de opmaak, weergave van teksten met fonts, enz. De beheerder hoeft dus alleen maar tekst en afbeeldingen in het CMS te plaatsen en binnen enkele kliks staat de nieuwe pagina op de website. Zo makkelijk als het maken van pagina’s in een tekstprogramma zoals MS Word.

Voorbeeld tekstbewerker in WordPress

Voorbeeld van de tekstbewerker van WordPress (CMS)

Maar er zijn toch wat puntjes die je moet meenemen voordat je een CMS gaat gebruiken. Voordat je aan de slag kunt, zal de site ontworpen moeten worden en het CMS geïnstalleerd op een webserver. Je moet dus goed nagaan wat je met je site wil bij de keuze van een webhost. Ook de keuze van het CMS speelt hierbij een grote rol. Hoe complexer je website, des te complexer de keuze voor webhost en CMS.

Daarnaast zul je moeten overwegen hoe je site er uit moet gaan zien. Als je een onderneming hebt, is dit het online visitekaartje van je onderneming. Sterker nog, je kunt de website zien als je digitale bedrijf, je winkel, je etalage, kortom: dit is je onderneming! Reden te meer om dus goed na te denken over de functies, wat bezoekers wel en niet te zien krijgen, wat je van ze vraagt en hoe het geheel er uit ziet. Neem deze stap dus net zo serieus als je corporate identity en je bedrijf zelf.

Nu kun je op het web ontelbare gratis of goedkope thema’s* vinden die geïnstalleerd kunnen worden in je CMS. Vrijwel elk CMS heeft zelfs een standaard thema die je kunt gebruiken. Maar hier zitten ook risico’s aan vast.

*thema = de visuele weergave van een website, met lay-out van pagina’s, lettertype, kleuren, enz.

Een standaard thema kan erg goed ontworpen zijn. Er is wat dat betreft voldoende keuze. Deze ontwerpen zijn ook vaak ondergebracht in categorieën, waardoor je snel kunt kiezen welk thema het beste past bij je bedrijf, dienst of product. Vrijwel alle thema’s hebben ook een voorbeeld (demo) waarin je kunt zien hoe de site er in totaal uit ziet, hoe buttons en menu’s werken en waar je allemaal content kunt plaatsen. Tot hier nog geen vuiltje aan de lucht…

Kijk je wat beter naar de visie en missie van je onderneming, dan merk je al snel dat veel van de ‘geschikte’ thema’s niet alles in zich hebben om je onderneming goed uit de digitale verf te laten komen. Daarnaast kan iedereen dit thema gebruiken, dus kan het zijn dat je concurrent vrijwel dezelfde website heeft. Je zult het thema dus moeten aanpassen. Andere kleuren, je logo er in, vervangen of plaatsen van foto’s en afbeeldingen (vaak mooie voorbeelden in het thema, maar niet voor gebruik). Best wat extra werk dus.

Als je dat eenmaal hebt aangepast en het thema is op smaak gemaakt, wordt het tijd om de voorbeeld content te vervangen met je eigen content. Nog een drempel… met de voorbeeld content zag het geheel er strak en mooi uit. Maar nu blijkt dat jouw teksten niet alemaal mooi passen, de foto’s toch een andere uitstraling hebben en dat enkele onderdelen in het thema helemaal niet gebruikt worden in jouw site. De vormgeving begint te rammelen en de strakke lay-out verandert in een rommeltje. Veel werk verricht met een niet altijd even bruikbaar resultaat.

Natuurlijk, het thema was gratis of erg goedkoop. Maar als je terug kijkt hoeveel tijd er in heeft gezeten, had je het wellicht beter kunnen uitbesteden. Reken maar eens uit als jij jezelf moest betalen wat dan de totale kosten zijn. Dat kan nog wel eens oplopen. Bij maatwerk van een professional is die tijdsbesteding aanzienlijk korter. Plus is het resultaat gericht op jouw onderneming en niet de miljoenen die ook het thema hebben gebruikt of gekocht.

Conclusie

Voordat je aan een site begint is het raadzaam de wensen af te stemmen op je businessplan. Wil je iets verkopen, dan is een goede online marketing strategie erg wenselijk. Ook is zoekmachine optimalisatie, webteksten en goede fotografie of ander beeld belangrijk. Tot slot moet het geheel goed aansluiten bij de behoefte van je online doelgroep. Daarbij speelt gebruikers gemak en gebruikers ervaring een zeer belangrijke rol (design).

Als je die punten helder hebt, kun je de juiste keuze maken voor het CMS dat daarbij past en de extra functies (plugins) die daarbij nodig zijn. Beiden worden in je site weergegeven in een goed ontworpen thema dat aansluit bij de doelgroep, je product en/of dienst. De online identiteit van je onderneming staat als een huis. Je bent nu klaar om online een groter publiek te benaderen voor je onderneming.

Succes!

Enkele voordelen

  • Je kunt op elk moment je eigen site zelf beheren.
  • Er is geen kennis van techniek of code nodig.
  • De opmaak staat al vast, dus daar heb je geen omkijken meer naar.
  • Het werkt snel en eenvoudig.
  • Geen tussenkomst van andere partijen, zoals webdesigners of marketingbureaus is nodig.

Enkele nadelen

  • Je moet vooraf goed bekijken wat je nodig hebt voor jouw site.
  • Veel CMS-en zijn dan wel gratis, maar vragen regelmatig technisch onderhoud
  • Het kost meer tijd dan je denkt om je site up-to-date te houden.
  • Teksten voor het web zijn anders dan voor drukwerk.
  • Als je gevonden wil worden in zoekmachines, zul je regelmatig je ‘SEO’ instellingen moeten aanscherpen.
  • Juiste keuze van een thema is lastiger dan je wellicht denkt.