De laatste jaren, of eigenlijk sinds zoekmachines het internet landschap bepalen, wordt er veel geschreven en geadviseerd over zoekmachine optimalisatie. Maar wat is het en wat heb je er aan?
Wat zoekmachines doen
Het princiepen van zo’n zoekmachine, bijv. Google, is simpel gezegd het verzamelen van alle informatie op het web (crawlen). Vul je een zoekwoord in, dan gaat de zoekmachine kijken welke websites die zoekwoorden bevatten. De websites worden dan op volgorde van relevantie op een rij gezet. Maar, dat is dan wel erg simpel gezegd.
De praktijk is complexer. Zoekmachines, zoals Google en Yahoo, werken met honderden manieren om lijsten met zoekresultaten samen te stellen. De ‘spelregels’ zijn voor een deel bekend, maar een groot deel is geheim. Daarnaast veranderen de zoekmachines die regels met regelmaat om zo de beste resultaten te kunnen geven bij elke zoek opdracht. Hoe die zoekmachines daar mee omgaan, is te lezen op o.a. de SEO pagina van Google.
Regels
Als je de belangrijkste regels kent en je houdt de ontwikkelingen bij, dan kun je informatie (vaak teksten) zo samenstellen dat relevante zoekwoorden voorkomen in de teksten op je website. Daarnaast kun je ook informatie ‘onzichtbaar’ in pagina’s zetten (bijv. meta- en discription tekst). Zoekmachines lezen al deze teksten en nemen dat op in hun systeem. Het is dus mogelijk zoekresultaten te optimaliseren, maar garanderen dat je site op de eerste pagina staat (of bovenaan) is bijna niet mogelijk.
Optimalisatie van website inhoud (SEO)
Bij een goede zoekmachine optimalisatie gaat het dus om het steeds aanpassen van de inhoud op je website en het volgen van de veranderende regels van die zoekmachines.
Één van de manieren om dit te doen is relevante teksten te schrijven, die niet voorkomen op andere websites. Een kopie komt namelijk meerdere keren op het web voor en beïnvloed het zoekresultaat en dus de plaats in de resultaten van zoekmachines. Zelf teksten schrijven dus.
Ook is het goed om links in de website te gebruiken om de ene pagina te koppelen aan een andere pagina. Ook het linken naar of van andere websites helpt bij het krijgen van een beter resultaat. Zoekmachines zien zo dat een pagina interessant genoeg is om naar te linken. De pagina is relevant.
Zoekwoorden
Voor de hand liggende zoekwoorden in teksten gebruiken is goed, maar het is beter om zoekwoorden te verwerken die voor jouw website specifiek zijn (of uniek). Let wel, je concurrent kan deze woorden ook gebruiken.
Regelmatig de site aanpassen is dus aan te raden. Je website wordt zo een ‘dynamische website’. De inhoud veranderd met regelmaat waardoor zoekmachines steeds iets nieuws vinden. Aan de andere kant zien bezoekers dat ook en kunnen dus terugkerende bezoekers worden. Doe je verder niks, dan ziet een zoekmachine dat en zal de website steeds minder gaan waarderen. Ook de bezoeker keert niet meer terug als de website lange tijd niets nieuws te melden heeft.
Bijhouden en veranderen (website onderhoud)
De frequentie van aanpassen is afhankelijk van wat je met de website wil. Bij het verkopen van producten is het aan te raden steeds de nieuwste producten te laten zien, net als in een winkel. Verstrek je alleen informatie, zorg dan dat die informatie veranderd op basis van de behoefte van je bezoeker.
Veel gebruikte vormen met dynamische contant zijn webshops, blogs en nieuws pagina’s. Net als het aanpassen van de etalage van een winkel. Staat er iets nieuws, dan komen geïnteresseerde klanten binnen. Veranderd er niks, lopen potentiële klanten de winkel voorbij. Maar als je elke dag de etalage aanpast, dan werkt het ook niet. Dus frequentie is afhankelijk van wat je aanbied.
Bezoekers en hoe je ze kunt binden
Veel eigenaren van websites richtten zich hoofdzakelijk op het aantal bezoekers van de website. Helaas zijn niet alle bezoekers ook nieuwe klanten. Net als bij een winkel, lopen er veel mensen voorbij, sommigen blijven staan voor de etalage en er komen zelfs wat mensen naar binnen. Maar niet iedere bezoeker koopt iets. Je moet dus meer doen dan alleen richten op de hoeveelheid bezoekers.
De bezoeker moet verleid worden om op actie over te gaan (call to action). Dus iets kopen, lid worden, offerte aanvragen, brochure downloaden, enz. Wat het doel ook is, die verleiding speelt bij alle websites een rol.
Goed ontwerp en gebruikersgemak
Het is dus naast zoekmachine optimalisatie van belang dat de bezoekers ook vinden waar ze naar zoeken. Het visueel ontwerp en gebruikersgemak van de website moet hier voor zorgen. Is deze niet goed, dan haken bezoekers al snel af. Bezoekers die daadwerkelijk op de website blijven en ook interactief worden, zetten hun bezoek om in een (inter)actie, ook wel conversie genoemd. Daarnaast zorgt een goed ontwerp voor een herkenning (identiteit) en een professionele uitstraling (vertrouwen). Een goed ontwerp is dus van belang voor een goede website.